Jakość, regionalizm, tożsamość

Z dr inż. Magdaleną Szczupak-Woźniczką – Prokurentem ZM Viando
rozmawia Katarzyna Salomon

ZM Viando do Programu Promocyjnego „Doceń polskie” przystąpiły po raz pierwszy. Skąd decyzja o poddaniu się ocenie przez Lożę Ekspertów?
Od lat Zakłady Mięsne Viando są aktywnym uczestnikiem rynku. Od lat poddają się zewnętrznym ocenom jakości produktów wytwarzanych w ZM Viando, m.in. konkurs Poznaj Dobrą Żywność, QAFP. Firma była wielokrotnie nagradzana na Międzynarodowych Targach Poznańskich, w tym Złotym Medalem MTP i wyróżnieniem Prezydenta RP. Z uwagi na bardzo regionalny (polski) charakter konkursu podjęliśmy decyzję o weryfikacji jakości naszego produktu przez Lożę Ekspertów.

Skąd dowiedzieli się Państwo o Programie Promocyjnym „Doceń polskie”?
W poszukiwaniu inicjatyw gospodarczych promujących polskie produkty wytworzone przez polskich producentów natknęliśmy się na ten Program Promocyjny.

Magdalena Szczupak-Woźniczka – Prokurent ZM Viando

W XXXII certyfikacji Programu prestiżowy tytuł „Doceń polskie TOP PRODUKT” zdobyły Frankfurterki wędzone z Kujaw. Co według Pani zadecydowało o ich sukcesie?
W Zakładach Mięsnych Viando główną rolę w polityce jakości, tworzeniu procedur, norm, receptur, warunkujących nadzór nad obrotem mięsa i przetworów mięsnych „od pola do stołu” odgrywa istniejąca od ponad 45 lat Właścicielska Wspólnota Gospodarcza. Zakłady Mięsne Viando są jedną z nielicznych firm, która działa w zamkniętym cyklu produkcyjnym „od pola do stołu” począwszy od uprawy roślin, hodowli zwierząt, a kończąc na wyrobach wędliniarskich. 100% mięsa z pochodzi od zwierząt hodowanych na Kujawach. Obecnie również pracujemy nad innowacyjnym programem hodowli świń, co w jeszcze lepszym stopniu przełoży się na smak naszego mięsa.

W jaki sposób planujecie promować nagrodzone produkty?
Jakość, regionalizm, tożsamość naszych produktów będziemy komunikować zarówno w przekazach zewnętrznych, jak i wewnętrznych. Chcemy, żeby nasze produkty były „trendy”. Dlatego główny akcent kładziemy na regionalizm. W związku z tym, że znamy źródło pochodzenia naszego żywca, mamy wpływ na to, że surowiec jest najwyższej jakości i zamierzamy precyzyjnie to komunikować naszym odbiorcom.

I ostatnie pytanie – czy, według Pani, inicjatywy takie jak Program Promocyjny „Doceń polskie” są potrzebne polskim konsumentom i producentom, i dlaczego?
W pełni zgadzam się z postawioną tezą. Nie mniej ze względu na skomplikowaną, trudną sytuację polskich przedsiębiorstw branży mięsnej należy dołożyć wszelkich starań (zarówno ze sfer rządowych i samorządowych), aby wspierać promocję i rozwój polskich produktów, polskich producentów dla polskich i zagranicznych konsumentów. Program Promocyjny „Doceń polskie” wpisuje się strategię rozwoju ZM Viando i stąd myślimy o poddaniu ocenie kolejnych produktów przez Lożę Ekspertów.

Dziękuję za rozmowę.

Powrót do tradycji

 

Z Mirosławem Nadratowskim – właścicielem MASARNI Staropolska Strzecha rozmawia Katarzyna Salomon

Proszę powiedzieć, co wpłynęło na Państwa decyzję o przystąpieniu do XXXII Certyfikacji Programu Promocyjnego „Doceń polskie”?
Przeświadczenie o wysokiej jakości naszych produktów, chęć sprawdzenia się na tle konkurencji oraz prestiż programu „Doceń polskie”.

Skąd dowiedzieli się Państwo o Programie?
Program jest nam znany z mediów i półek sklepowych. Propozycję certyfikacji konkretnych produktów otrzymaliśmy bezpośrednio od organizatora.
Dwa wyroby Waszej masarni zdobyły najwyższy laur Programu. Proszę zdradzić – w czym tkwi tajemnica ich sukcesu?
Powrót do tradycyjnych, staropolskich receptur, które pochodzą z mojego domu rodzinnego, opartych na naturalnych przyprawach i tradycyjnym wędzeniu z wykorzystaniem drewna olchowego i bukowego.

Czy nagrodzone produkty są również tymi, które są najczęściej wybierane przez Waszych klientów?
Szynka babci jest produktem, który osiąga najwyższy poziom sprzedaży, natomiast schab szlachecki, pomimo swojej jakości, to raczej średnia sprzedaż, dlatego postanowiliśmy wspomóc go certyfikatem.

Gdzie dostępne są Wasze wyroby oznaczone Znakiem „MASARNI Staropolska Strzecha”?
Pełen asortyment Masarni Staropolska Strzecha wraz z wspomnianymi TOP PRODUKTAMI można nabyć w sklepach firmowych: w Sierpcu ul. Jana Pawła II 1c, ul. Wiosny ludów 8, w Płocku ul. Wyszogrodzka 91, ul. Jana Pawła II 92, ul.Armii Krajowej 12, Warszawie ul. Warszawska 58c lok 23 (galeria GAWRA w Ursusie), ul. Abrahama 1a oraz w sieci handlowej PSS Społem ZGODA w Płocku, jak również w kilkudziesięciu placówkach handlowych rozmieszczonych na terenie Warszawy i okolic.

I ostatnie pytanie – czy, według Pana, inicjatywy takie jak Program Promocyjny „Doceń polskie” są potrzebne polskim konsumentom i producentom, i dlaczego?
Jestem przekonany, że tego typu inicjatywy są potrzebne, ponieważ konsumenci powinni dowiedzieć się o wysokiej jakości rodzimej produkcji i wybierać polskie produkty, wspierając polski biznes.

Dziękuję za rozmowę.

Klopsy z kalafiora, z sosem miętowo-cytrynowym

 

Składniki:

  • kalafior
  • bułka tarta
  • 2 jajka
  • sól
  • pieprz
  • Olej rzepakowy Oliwia Kaszubska firmy ACS Sp. z o.o. (certyfikat jakości produktu „Doceń polskie” i tytuł TOP PRODUKT)

Przygotowanie:

Ugotowany kalafior rozgniatamy i mieszamy z czterema łyżkami bułki tartej, dwoma jajkami, szczyptą soli i szczyptą pieprzu. Z powstałej masy formujemy klopsy, które obtaczamy w bułce tartej. Następnie smażymy na Oleju rzepakowym Oliwia Kaszubska. Czekamy aż zarumienią się z każdej strony i gotowe.

Sos:

Do przygotowania sosu potrzebujemy jogurt naturalny bądź śmietanę. Dodajemy łyżeczkę oleju rzepakowego Oliwia Kaszubska, kilka listków świeżej mięty oraz łyżeczkę soku z cytryny. Wszystkie składniki ucieramy i dodajemy do przygotowanych klopsów.

 

Sok jabłkowy Tęczowego Ogrodu z 10 punktami!

Tęczowy Ogród – rodzinne gospodarstwo specjalizujące się w uprawie jabłoni. Firma mieści się w Brzozowcu (gm. Iłów, pow. Sochaczew, woj. mazowieckie). Od 7 lat w Tęczowym Ogrodzie działa także  tłocznia naturalnych w 100 procentach soków NFC (Not From Concentrate: tzn. nie z koncentratu).

Co warto wiedzieć o specjałach Tęczowego Ogrodu? – Nasze soki są naturalnie mętne, tłoczone na zimno, poddane łagodnej pasteryzacji z pełnowartościowych owoców i warzyw (tzn. nie z przemysłu) – zapewniają przedstawiciele firmy. Co ważne, sok opisywanego producenta zawiera tylko naturalnie występujące cukry: nie ma w nim dodatku wody, cukrów i konserwantów.

Tłoczna korzysta wyłącznie z polskich warzyw i owoców.  – Podstawowym produktem jest sok jabłkowy i stanowi on bazę do wszystkich pozostałych naszych mieszanek. Jabłko jest naturalnym konserwantem i sprawia że nasze soki pozostają długo świeże i pyszne tak jak Państwo lubicie. Jabłka pochodzą n naszych własnych sadów, natomiast pozostałe warzywa i owoce od okolicznych producentów, którzy dla naszych potrzeb produkują zdrowe owoce i warzywa. Pijąc sok z Tęczowego Ogrodu możecie być pewni, że w dniu zbioru owoców i warzyw nie ma w nich przekroczonych pozostałości po środkach ochrony roślin – zaznacza producent na stronie internetowej www.teczowy-ogrod.pl.

W ofercie przedsiębiorstwa znajduje się Sok jabłkowy 100% naturalny z dynią. Specjał ten poddany został ocenie Loży Ekspertów pod trzema względami: smak, wygląd i stosunek ceny do jakości. Podczas XXXI certyfikacji sok otrzymał maksymalne noty co zaowocowało przyznaniem mu certyfikatu jakości produktu „Doceń polskie” oraz tytułu TOP PRODUKT.

W tym kontekście warto wspomnieć, że gospodarstwo jest laureatem wielu innych nagród, w tym medali przyznanych na krajowych i międzynarodowych targach oraz wystawach sadowniczych i ogrodniczych. Tęczowy Ogród posiada certyfikat IPO i GLOBAL GAP.

Dla najbardziej wymagających klientów

Z Aleksandrą Anioł, pełnomocnikiem ds. ZSZBŻ PINI POLONIA rozmawia Katarzyna Salomon

–  Aż trzy wyroby firmy PINI POLONIA mogą poszczycić się prestiżowym Godłem Programu „Doceń polskie TOP PRODUKT”. Proszę o krótkie przedstawienie zwycięzcy.
Zakład został zlokalizowany na terenie Łódzkiej Strefy Ekonomicznej – położony na wschód od miasta Kutna w pobliżu międzynarodowej drogi Warszawa-Berlin. Autostrady Łódź – Gdańsk oraz Warszawa – Poznań umożliwiają transport krajowy.
Prowadzimy ubój i rozbiór około 16 tysięcy sztuk świń na dzień, ubijamy prawie 1000 świń w ciągu godziny, uzyskujemy produkty najwyższej jakości takie jak:
• schab – 102 tony na dzień
• karkówka – 70 ton na dzień
• polędwiczki – 12 ton na dzień
• boczek – 144 ton na dzień
• skóry – 61 ton na dzień
• podgardle – 40 ton na dzień
• kości – 163 tony na dzień
• głowy – 72 tony na dzień
• podroby – 55 ton na dzień
• ogony – 1,6 ton na dzień
• szynka – 416 ton na dzień
• łopatka – 128 ton na dzień

Jesteśmy pod stałym nadzorem 120 lekarzy weterynarii. Wielkość produkcji wynosi: 1840 ton na dzień.
Mamy uprawnienia eksportowe do ponad 100 krajów świata min do: USA, Kanady czy Singapuru.

–  Jak Pani sądzi, jakie walory produktów szczególnie zachwyciły ekspertów?
Nasze produkty są bardzo wartościowe. Nowoczesny park maszynowy umożliwia wykonanie obróbki dla najbardziej wymagającego klienta. Przystosowanie linii technologicznych gwarantuje rozebranie i przygotowanie do wysyłki mięsa w ciągu 24 h od uboju.
Świnie hodowane są w warunkach gdzie musi być spełniony dobrostan zwierząt co daje uzysk mięsa bez wad tj. bez wycieków, barwa jest jasnoróżowa a zapach charakterystyczny dla świeżego mięsa. Obróbka w/w elementów oraz ich świeżość i elastyczność mogły wpłynąć na ocenę ekspertów.

–  Proszę zdradzić, jakie działania prowadzicie w związku z sukcesem, jakim było zdobycie znaku „Doceń polskie TOP PRODUKT”?
W tym momencie przygotowujemy się do wprowadzenia znaków na opakowania jednostkowe czy zbiorcze oraz informację na etykiecie o tym, że nasze produkty posiadają znak „Doceń polskie”

– Czy po zdobyciu Znaku „Doceń Polskie TOP PRODUKT” zauważalny jest wzrost zainteresowania nagrodzonymi wyrobami, tj. Szynką wieprzową kulką, Polędwiczką wieprzową bez główki oraz Karkówką wieprzową bez kości extra?
Obecnie jesteśmy na etapie wprowadzania znaków i wdrażamy nowe projekty.

– I ostatnie pytanie – czy, według Pani, inicjatywy takie jak Program Promocyjny „Doceń polskie” są potrzebne polskim konsumentom i producentom, i dlaczego?
Akcja Doceń Polskie to dobra inicjatywa, ponieważ możemy wspierać polskich producentów, a w tym przypadku hodowców świń, którzy w obecnej trudnej sytuacji związanej ograniczeniami wynikającymi z ASF muszą być szczególnie docenieni. Oni nadal produkują dla nas żywność, mimo wielu ograniczeń. Pokazujemy przez to konsumentowi, po jakie produkty można sięgać. Dzięki takim przedsięwzięciom klienci mają coraz większe zaufanie do polskich wyrobów, doceniając ich wysoką jakość i doskonały smak.

Dziękuję za rozmowę.